Zdjecia

DJI_0505
DSC03695
DJI_0584
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o151031_8b7fa5fd
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o170022_a147484e
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o170022_f0e27990
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o130845_14082b9e
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o130846_7167e2ef
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o142602_84ab8445
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o142602_cacce8ce
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o151608_aec9579b
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o151608_e9315bcd
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o151610_08051304
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o151610_db07d243
IMG_20230321_102409
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o165442_4443a83a
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o180225_cc38857c
DSC03756
IMG_20230925_093226
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o170017_3f2fc957
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o130845_b2e775c3
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o130845_fab4e253
DSC03944
DSC03948
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o144329_dcdad689
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o144612_8e551652
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o144613_6e7016a0
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o144613_e966866b
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o144612_e9410b68
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o151030_2c6b2c2c
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o151034_766628a7
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o151030_5097f8c9
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o151023_ae16d025
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o151030_9f48dfc8
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o153035_9850e94b
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o170020_3c7c9fbc
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o141842_fbf6b9dd
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o141842_4bd01100
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o153034_220fe639
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o140949_de6df193
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o142844_e47338a9
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o141144_b5caa65a
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o142251_c7ba49be
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o143224_1522675b
ZdjcieWhatsApp2024-06-21o105526_a6063896
ZdjcieWhatsApp2024-06-21o105544_d144367a
ZdjcieWhatsApp2024-06-21o105557_f647af3a
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o165450_320c9aae
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o170018_322e9c78
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o142602_1204f78a
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o170018_c7fead26
IMG_20240423_113514
DSC04821
IMG_20240423_113501
DSC03773
DSC04876
DSC04879
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o152741_2ddd7b76
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o152740_f42d146d
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o143445_ceda3a8e
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o152740_ff4b9c35
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o170019_524b28e4
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o141326_723819ca
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o143144_aa2cedf4
ZdjcieWhatsApp2024-07-02o153211_c5164b7d
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o142121_01fdbb64
ZdjcieWhatsApp2024-07-03o142252_0c75ba98
IMG_20231027_103030
IMG_20230606_125156
IMG_20231027_110414
IMG_20230606_131652
PlayPause
previous arrow
next arrow

Załącznik do Zarządzenia Nr 2/2024

Dyrektora Szkoły Podstawowej w Parzynowie

w sprawie Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w Szkole Podstawowej

w Parzynowie

 

 

 

STANDARDY

OCHRONY MAŁOLETNICH

w Szkole Podstawowej w Parzynowie

 

 

 

 

 

 Parzynów, 19 czerwca  2024 r.


 

Akty prawne, na podstawie których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Parzynowie :

  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz.1249 z późń. zm. oraz z 2023r. poz. 289 i 535);
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900);
  • Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781);
  • Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);
  • Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012 poz. 1169);
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

 


 

Spis treści

Wprowadzenie. 4

ROZDZIAŁ 1. 5

Podstawowe terminy. 5

ROZDZIAŁ 2. 7

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem szkoły. 7

ROZDZIAŁ 3. 11

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego. 11

Procedura podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka w rodzinie. 12

  1. Przemoc psychiczna i fizyczna. 12
  2. Zagrożenie dobra dziecka w tym zaniedbywanie. 13

Procedura podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika szkoły. 14

Procedura podejmowania interwencji w przypadku przemocy rówieśniczej. 15

ROZDZIAŁ 4. 16

O podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu oraz wszczynanie procedury „NIEBIESKIEJ KARTY”. 16

ROZDZIAŁ 5. 17

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich. 17

ROZDZIAŁ 6. 18

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich. zasady przygotowania personelu do stosowania standardów ochrony małoletnich. sposób dokumentowania przygotowania personelu do stosowania standardów ochrony małoletnich. 18

ROZDZIAŁ 7. 20

Zasady i sposób udostępniania rodzicom/opiekunom prawnym imałoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania. 20

ROZDZIAŁ 8. 20

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia. sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. 20

ROZDZIAŁ 9. 21

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone. 21

Niedozwolone zachowania dzieci w szkole. 22

ROZDZIAŁ 10. 24

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet. procedury ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci internet oraz utrwalonymi w innej formie. 24

ROZDZIAŁ 11. 25

Zasady ustalenia planu wsparcia ucznia po ujawnieniu krzywdzenia. 25

ROZDZIAŁ 12. 26

Zasady ochrony wizerunku ucznia. 26

ROZDZIAŁ 13. 26

Zasady ochrony danych osobowych małoletniego. 26

ROZDZIAŁ 12. 28

ZAPISY KOŃCOWE.. 28

Realizacja procedury „niebieskie karty”  w szkole podstawowej w parzynowie. 34

„NIEBIESKAKARTA–A”. 35

“NIEBIESKA KARTA – B”. 44

Informacja dla osób doznających przemocy domowej co to jest procedura „NIEBIESKIEJ KARTY”?. 44

WYKAZ PLACÓWEK funkcjonujących na twoim terenie, udzielających pomocy i wsparcia osobom doznającym przemocy domowej 46

Księga zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. 52

 

 


 

 

WPROWADZENIE

Nowelizacja Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka.

„Standardy ochrony dzieci” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony dzieci przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw.

Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę dzieci przed krzywdzeniem.

W konstruowaniu „Standardów ochrony dzieci Szkole Podstawowej w Parzynowie” przyjęto następujące założenia:

  • w szkole nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu dzieci,
  • wszyscy pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia dziecka oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że jest ono ofiarą przemocy w szkole lub rodzinie,
  • podejmowane w szkole postępowania nie mogą naruszać praw dziecka, praw człowieka, określonych w statucie szkoły oraz bezpieczeństwa danych osobowych,
  • dzieci wiedzą, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami,
  • dzieci wiedzą, do kogo zwracać się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych i czynią to, mając świadomość skuteczności podejmowanych w szkole działań,
  • rodzice poszerzają wiedzę i umiejętności o metodach wychowania dziecka bez stosowania przemocy oraz potrafią je uczyć zasad bezpieczeństwa.

Ponadto przyjęto, że:

  • prowadzone w szkole postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia dzieci jest zorganizowane w sposób zapewniający im skuteczną ochronę,
  • działania podejmowane w ramach ochrony dzieci przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane i poddawane okresowej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów.

Uwzględniając powyższe założenia niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony dzieci, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa.

Jego najważniejszym celem jest ochrona dzieci przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole.

„Staram się dziecko zrozumieć, nie szkodzić mu, stwarzać mu warunki i bodźce, aby chciało być lepsze. Dobry człowiek to taki, który czuje co drugi czuje!” - Janusz Korczak

ROZDZIAŁ 1

PODSTAWOWE TERMINY

  • 1.

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa o:

  • Dyrektorze Szkoły, Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej w Parzynowie;
  • szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Parzynowie;
  • pracowniku, personelu – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej;
  • partnerze współpracującym ze Szkołą – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Szkoły na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, fotograf, inne osoby);
  • uczniu – należy przez to rozumieć każdą osobę uczęszczającą do Szkoły Podstawowej w Parzynowie;
  • małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
  • uczniu niepełnosprawnym - należy przez to rozumieć małoletniego posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • opiekunie ucznia – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
  • przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
  • zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
  • krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
    1. przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,
    2. przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
    3. przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np.

dotykanie małoletniego, nakłanianie do dotykania, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),

  1. przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka,

m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,

  1. zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;
  • danych osobowych ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia Szkoły Podstawowej w Parzynowie;
  • osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora Szkoły Podstawowej w Parzynowie, pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
  • osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora Szkoły pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie.

ROZDZIAŁ 2

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIM A PERSONELEM SZKOŁY

  • 2.
  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:
  • Dyrektor Szkoły, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem uczniów lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym i Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
  • ponadto w przypadku zatrudnienia osoby na stanowisku pedagogicznym, w tym praktykantów i wolontariuszy dopuszczonych do pracy z dziećmi w Rejestrze Orzeczeń

Dyscyplinarnych dla Nauczycieli;

  • Dyrektor Szkoły uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. W pierwszej kolejności należy założyć konto w systemie teleinformatycznym. Konto podlega aktywacji dokonywanej przez biuro informacji;
  • rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr, jest ogólnodostępny - nie wymaga zakładania konta;
  • informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego Dyrektor drukuje i składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestr. Przy czym w przypadku tego drugiego Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze;
  • Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
  • jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
  • Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczpospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej;
  • jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;
  • pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  1. Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik 1 do niniejszych Standardów.
  • 3.
  1. Zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły z małoletnimi:
    • podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel Szkoły jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie;
    • zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy;
    • znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
  2. Pracownik Szkoły zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów.
  3. Pracownik Szkoły w kontakcie z uczniami:
    • zachowuje cierpliwość i odnosi się do ucznia z szacunkiem;
    • uważnie wysłuchuje uczniów i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
    • nie zawstydza ucznia, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
    • nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie).
  4. Decyzje dotyczące ucznia powinny uwzględniać jego potrzeby, ale również brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych uczniów.
  5. Uczeń ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione (np. w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia lub życia ucznia), a uczeń o takim fakcie powinien być jak najszybciej poinformowany.
  6. W przypadku konieczności rozmowy z uczniem na osobności, pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie (przepis nie dotyczy pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego, psychologa).
  7. Pracownikowi Szkoły nie wolno w obecności uczniów niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.
  8. Pracownikowi Szkoły nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.
  9. Pracownik Szkoły zobowiązany jest do równego traktowania uczniów, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
  10. Pracownik Szkoły zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów uczniów.
  11. Pracownikowi zabrania się przyjmowania prezentów od uczniów oraz ich opiekunów. Wyjątki stanowią drobne, okazjonalne podarunki związane ze świętami w roku szkolnym np. prezentów składkowych, kwiatów, czekoladek, itp.
  • 4.

Pracownikowi Szkoły bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty pracy):

  • nawiązywać relacji seksualnych z uczniem;
  • składać uczniowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;
  • proponować uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek (narkotyków, tzw. dopalaczy, e-papierosów, energetyków).
  • 5.
  1. Każde przemocowe zachowanie wobec ucznia jest niedozwolone.
  2. Nie można ucznia popychać, bić, szturchać, obrażać, poniżać, wyśmiewać, itp.
  3. Pracownikowi nie wolno dotykać ucznia w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, uczeń potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem ucznia.
  4. Kontakt fizyczny z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  5. Pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne zabawy fizyczne itp.
  6. Pracownik, który ma świadomość, iż uczeń doznał przemocy w jakiejkolwiek postaci zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z uczniem, wykazując zrozumienie i wyczucie.
  7. Niedopuszczalne jest również spanie pracownika w jednym łóżku lub pokoju z uczniem/uczniami podczas wycieczek szkolnych.
  8. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z uczniem.

Do sytuacji takich zaliczyć można:

  • pomoc uczniowi w uregulowaniu emocji – oddziaływania behawioralne;
  • pomoc uczniowi z niepełnosprawnością w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a uczeń/ jego opiekun wyrazi zgodę;
  • pomoc uczniowi z niepełnosprawnością w spożywaniu posiłków;
  • pomoc uczniowi w poruszaniu się po szkole, gdy stan zdrowia dziecka uniemożliwia samodzielne poruszanie się.
  • 6.
  1. Kontakt pracowników poza godzinami pracy z uczniami jest co do zasady zabroniony.
  2. Nie wolno zapraszać uczniów do swojego miejsca zamieszkania, a spotkania z uczniem lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie Szkoły.
  3. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem, opiekunem lub też nauczycielem poza godzinami pracy Szkoły, dozwolone są środki:
    • dziennik elektroniczny;
    • służbowy e-mail, o ile nauczyciel go posiada.
  4. Jeśli pracownik musi spotkać się z uczniem poza godzinami pracy Szkoły (lub jego opiekunem), wymagane jest poinformowanie o tym fakcie dyrekcję, a opiekun musi wyrazić na taki kontakt zgodę.
  5. Pracownik nie powinien w szczególności: przyjmować i wysyłać zaproszeń od uczniów do grona znajomych na portalach społecznościowych; uczestniczyć w grupach dyskusyjnych z uczniami; komentować zdjęcia uczniów; przewozić ucznia prywatnym samochodem.
  6. W przypadku, gdy pracownika łączą z uczniem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów, opiekunów i pracowników.

ROZDZIAŁ 3

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO

  • 7.
    • Zasadą jest podejmowanie działania w każdej sytuacji, kiedy pracownik szkoły poweźmie uzasadnione podejrzenie krzywdzenia małoletniego.
    • 8.
  1. Pracownicy szkoły zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu małoletniego sygnałów świadczących o krzywdzeniu. Uwagę pracownika powinny zwrócić przykładowo następujące zachowania:
  • dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić;
  • podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia lub powiela;
  • pojawia się niechęć przed udziałem w lekcjach uwzględniających ćwiczenia fizyczne;
  • dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody;
  • dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
  • dziecko boi się rodzica lub opiekuna;
  • dziecko boi się powrotu do domu;
  • dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone;
  • dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;.
  • dziecko moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach czy też na widok określonych osób;
  • nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka;
  • dziecko zachowuje się agresywnie wobec innych lub siebie, używa wulgaryzmów, próbując zaznaczyć swą przewagę;
  • dziecko mówi lub pisze o stosowanej wobec niego przemocy.
  • 9.

Procedura podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka w rodzinie.

 

A. Przemoc psychiczna i fizyczna

  1. W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko może być krzywdzone w rodzinie - doznaje przemocy psychicznej lub/i fizycznej, rodzice stosują wobec niego kary fizyczne (w tym klapsy) lub jest świadkiem przemocy w rodzinie, pracownik ma obowiązek niezwłocznie sporządzić notatkę służbową i przekazać uzyskaną informację dyrektorowi.
  2. Dyrektor jak najszybciej zwołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: wychowawca, pedagog szkolny/psycholog, dyrektor, inny pracownik mający wiedzę nt. krzywdzenia dziecka, przedstawiciel policji lub/i ośrodka pomocy społecznej lub/i powiatowego centrum pomocy rodzinie lub/i kuratora społecznego.
  3. Pedagog szkolny/psycholog lub w przypadku ich nieobecności inna osoba wskazana przez dyrektora podejmuje rozmowę z dzieckiem, ustala fakty i daje wsparcie dziecku.
  4. Zespół interwencyjny informuje opiekunów o podejrzeniu krzywdzenia dziecka, podejmuje rozmowę wyjaśniająca i informującą. Zespół każdorazowo decyduje, z którym z opiekunów należy porozmawiać jako pierwszym.
  5. Pedagog szkolny /psycholog lub w przypadku ich nieobecności inna osoba wskazana przez dyrektora informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (wszczęcie procedury “Niebieskiej Karty”) oraz do innych instytucji ( sąd opiekuńczo rodzinny, policja, prokuratura).
  6. Wszczęcie procedury “Niebieskiej Karty” następuje przez wypełnienie formularza “Niebieska Karta - A” według procedury wdrażania Niebieskiej Karty będącej osobnym dokumentem szkoły.
  7. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku. Plan pomocy zawiera:
    • w razie potrzeby przekazanie opiekunowi niekrzywdzącemu możliwości w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa (np. propozycja umieszczenia w placówkach całodobowych),
    • wsparcie, jakie szkoła zaoferuje dziecku (adekwatnie do potrzeby np. pomoc psychologiczną na terenie szkoły, zajęcia specjalistyczne),
    • zaoferowania dziecku i jego rodzinie pomocy specjalistycznej (psychologiczna, prawna, medyczna) poza placówką.
  8. Plan pomocy dziecku jest przedstawiony opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

B. Zagrożenie dobra dziecka w tym zaniedbywanie

  1. W przypadku podejrzenia, że dobro dziecka jest zagrożone (np. zaniedbywanie fizyczne, psychiczne, konflikty okołorozwodowe zagrażające dobru dziecka) pracownik ma obowiązek przekazać uzyskana informację dyrektorowi.
  2. Dyrektor jak najszybciej zwołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: wychowawca, pedagog szkolny/psycholog, dyrektor, inny pracownik mający wiedzę nt. krzywdzenia dziecka.
  3. Pedagog szkolny/psycholog lub w przypadku ich nieobecności inna osoba wskazana przez dyrektora podejmuje rozmowę z dzieckiem, ustala fakty i daje wsparcie dziecku.
  4. Zespół interwencyjny podejmuje rozmowę z opiekunem w celu wyjaśnienia sprawy i ustalenia zasad dalszego postępowania wobec dziecka. Jednocześnie pracownik informuje opiekunów o skutkach negatywnych działań lub zaniechań wobec dziecka.
  5. W razie potrzeby należy spisać z opiekunami kontrakt, który w wyraźny sposób określi zasady współpracy w celu udzielenia dalszej pomocy dziecku.
  6. W przypadku braku współpracy ze strony opiekunów (odmowa udziału w spotkaniach, niestosowanie się do przyjętych wspólnie zasad), należy wystąpić z wnioskiem do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka i rodziny. Inne przestępstwo na szkodę dziecka.
  7. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez opiekuna (np. wykorzystanie seksualne, rozpijanie małoletniego, grooming - uwodzenie małoletniego przez internet), pracownik ma obowiązek niezwłocznie, na piśmie poinformować dyrektora. Na dyrektorze spoczywa obowiązek niezwłocznego zawiadomienia policji lub prokuratury (art.  304 kpk)
  • 10.

Procedura podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika szkoły.

 

  1. Osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają o tym dyrekcję szkoły w formie notatki służbowej.
  2. Nauczyciel, któremu zarzucono stosowanie przemocy, musi złożyć dyrektorowi wyjaśnienia, przedstawić swój punkt widzenia. Warto, aby w takim spotkaniu uczestniczył jeszcze zastępca dyrektora lub inna osoba wskazana przez dyrektora. Z takiego spotkania należy sporządzić notatkę służbową.
  3. Pedagog szkolny/psycholog lub w przypadku ich nieobecności inna osoba wskazana przez dyrektora podejmuje rozmowę z dzieckiem, ustala fakty i daje wsparcie dziecku. Rozmowę z uczniem – ofiarą przemocy powinna przeprowadzić osoba, do której uczeń ma zaufanie. Z takiej rozmowy uczeń powinien wyjść z przekonaniem, że nie spotkają go żadne konsekwencje ze strony nauczycieli, a sprawa zostanie uczciwie i rzetelnie załatwiona. Do zakończenia sprawy, a jeżeli zaistnieje taka konieczność, również później, uczeń powinien być objęty opieką pedagoga szkolnego lub psychologa.
  4. Pedagog szkolny/psycholog lub w przypadku ich nieobecności inna osoba wskazana przez dyrektora niezwłocznie informuje rodziców/ opiekunów ucznia o zdarzeniu.
  5. W celu ustalenia okoliczności zdarzenia, potwierdzenia lub odrzucenia zarzutów stawianych nauczycielowi pedagog szkolny/psycholog/dyrektor lub w przypadku ich nieobecności inna osoba wskazana przez dyrektora rozmawia ze świadkami: pracownikami szkoły oraz uczniami.
  6. Jeżeli zgłoszenie o przemocy nie zostało potwierdzone, dyrektor lub inna osoba wskazana przez niego informuje o tym fakcie nauczyciela oraz ucznia i jego rodziców/opiekunów.
  7. Z uczniem, który rzucił fałszywe oskarżenia, i jego rodzicami/opiekunami warto zorganizować spotkanie, w którym weźmie udział również wychowawca i pedagog szkolny lub psycholog. Należy wyjaśnić motywy postępowania ucznia i omówić konsekwencje takiego czynu. Istotne są też działania pedagoga szkolnego/psychologa, który powinien w najbliższym czasie pracować z uczniem.
  8. W przypadku potwierdzenia zarzutów dyrektor szkoły informuje o tym fakcie nauczyciela oraz zobowiązuje go do zaprzestania tego rodzaju działań. W zależności od popełnionego czynu zawiesza go natychmiast w pełnieniu obowiązków lub robi to po złożeniu wniosku do rzecznika dyscyplinarnego. Dyrektor informuje o sytuacji organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego.
  • 11.

Procedura podejmowania interwencji w przypadku przemocy rówieśniczej.

 

  1. W przypadku podjęcia przez pracownika informacji o fakcie przemocy rówieśniczej lub cyberprzemocy, pracownik ma obowiązek niezwłocznie sporządzić notatkę służbową i przekazać uzyskaną informację dyrektorowi szkoły.
  2. Pedagog szkolny/ psycholog lub w przypadku ich nieobecności inna osoba wskazana przez dyrektora podejmuje osobne rozmowy z dzieckiem - sprawcą i dzieckiem - ofiarą oraz ewentualnymi świadkami zdarzenia.
  3. Pedagog szkolny/ psycholog lub w przypadku ich nieobecności inna osoba wskazana przez dyrektora informuje o zaistniałym fakcie opiekunów ofiary i sprawcy i podejmuje z nimi osobne rozmowy. Na spotkaniu z rodzicami, w którym uczestniczy również wychowawca, ustalany jest pisemny plan naprawczy względem sprawcy i plan pomocy dziecku będącemu ofiarą. Opiekunowie otrzymują zalecenie współpracy przy jego realizacji.
  4. Plan naprawczy oraz plan pomocy zawierają:
    • analizę sytuacji przemocowej,
    • określenie pozycji dziecka w grupie,
    • rozpoznanie potrzeb dziecka i jego mocnych stron,
    • poznanie sytuacji rodzinnej dziecka.
  5. Przestrzeganie ustaleń jest monitorowane przez pedagoga szkolnego/ psychologa, w razie potrzeby wdrażane są konsekwencje przewidziane w Statucie szkoły.
  6. W przypadku gdy powyższe kroki nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a opiekunowie nie współpracują ze szkołą i nie przestrzegają ustaleń albo kiedy nabieramy podejrzeń, że zachowanie dziecka wynika z wpływu negatywnego środowiska rodzinnego dziecka, należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka i rodziny.
  7. W przypadku, gdy sprawca ma ukończony 10 rok życia, przejawia objawy demoralizacji należy to zgłosić na policję lub wystąpić do sądu rodzinnego i nieletnich.
  8. W przypadku, gdy sprawca ma ukończony 13 rok życia i popełnił czyn karalny należy to zgłosić na policję lub wystąpić do sądu rodzinnego i nieletnich.
  • 12.
  1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia ucznia należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3, i złożyć ją do sekretariatu szkoły.
  2. Kartę załącza się do akt osobowych małoletniego. W przypadku podejrzeń wobec pracownika, również do akt osobowych pracownika Szkoły.

ROZDZIAŁ 4

PROCEDURY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKŁADANIE ZAWIADOMIEŃ

O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO, ZAWIADAMIANIE SĄDU ORAZ WSZCZYNANIE PROCEDURY „NIEBIESKIEJ KARTY”

  • 13.
  1. Każdy pracownik który w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powziął podejrzenie o popełnieniu przestępstwa z użyciem przemocy domowej, ma obowiązek zawiadomić o tym Dyrektora Szkoły w formie notatki służbowej.
  2. Notatkę służbową pracownik składa w sekretariacie szkoły.
  3. Dyrektor Szkoły po zapoznaniu się z notatką wdraża procedurę podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka w rodzinie. Formularz Niebieska Karta – A przekazuje do Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz zawiadamia Policję lub Prokuratora.
  4. Procedura „Niebieskie Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia ucznia opisanych w rozdziale 3.
  5. Procedurę i wzór „Niebieskie Karty” stanowi załącznik nr 4 niniejszych standardów. Kopia złożonej “Niebieskiej Karty” pozostaje w sekretariacie szkoły.
  • 14.
  1. Osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają o tym dyrekcję szkoły w formie notatki służbowej.
  2. Dyrektor Szkoły wdraża procedurę podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika szkoły opisanej w § 11 i na jej podstawie zawiadamia odpowiednie organy.
  • 15.
  1. W przypadku podjęcia przez pracownika informacji o fakcie przemocy rówieśniczej lub cyberprzemocy, pracownik ma obowiązek niezwłocznie sporządzić notatkę służbową i przekazać uzyskaną informację dyrektorowi szkoły.
  2. Dyrektor Szkoły wdraża procedurę podejmowania interwencji w przypadku przemocy rówieśniczej opisanej w § 12 i na jej podstawie zawiadamia odpowiednio sąd rodzinny i nieletnich, policję lub prokuraturę.

ROZDZIAŁ 5

ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

  • 16.
  1. Procedura aktualizowania Standardów odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
  2. Dyrektor Szkoły wyznacza osobę odpowiedzialną za nadzorowanie Standardów Ochrony Małoletnich oraz osobę odpowiedzialną za realizację Standardów Ochrony Małoletnich.
  3. Osoba wyznaczona do realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przez Dyrektora Szkoły monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian.
  4. Osoba odpowiedzialna za nadzorowania Standardów Ochrony Małoletnich zobowiązana jest do przeprowadzania wśród pracowników Szkoły (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
  5. Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna odpowiedzialna za nadzorowania Standardów Ochrony Małoletnich analizuje wypełnione ankiety oraz sporządza z nich raport, który przedstawia Dyrektorowi Szkoły.
  6. W ankiecie pracownicy Szkoły mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Szkole.
  7. Osoba odpowiedzialna za nadzorowania Standardów Ochrony Małoletnich Standardów Ochrony Małoletnich zobowiązana jest do przeprowadzenia wśród uczniów Szkoły (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 6 do niniejszych Standardów. Opracowaną ankietę wraz z raportem przedstawia Dyrektorowi Szkoły.
  8. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardów Ochrony Małoletnich może zgłosić potrzebę powołania zespołu koordynującego, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów bądź pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
  9. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardów Ochrony Małoletnich w razie konieczności opracowuje zmiany w obowiązujących Standardach i przekazuje je do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły.
  10. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Szkoły nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich w postaci zarządzenia.

ROZDZIAŁ 6

ZAKRES KOMPETENCJI OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU SZKOŁY DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH. ZASADY PRZYGOTOWANIA PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH. SPOSÓB DOKUMENTOWANIA PRZYGOTOWANIA PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH.

  • 17.
  1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor szkoły. Dyrektor może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania personelu szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich.
  2. Przygotowanie personelu polega na pogłębianiu wiedzy i umiejętności rozpoznawania krzywdzenia, objawów, identyfikacji ryzyka krzywdzenia i podejmowania, zgodnie z prawem właściwych działań, a także wiedzy z zakresu odpowiedzialności prawnej w przypadku zaniechania postępowania w celu ochrony i wsparcia małoletnich.
  3. Osoba upoważniona przez dyrektora, o której mowa w ust. 1, musi legitymować się co najmniej 10 letnim doświadczeniem w pracy z osobami małoletnimi, uzyskanym w jednostkach oświaty, leczniczych lub pomocy społecznej. Dodatkowo musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników placówki, obejmujących następujące zagadnienia:
    • rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich;
    • procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich;
    • odpowiedzialność prawna pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich;
    • stosowanie procedur „Niebieskiej Karty”.
  4. Szkolenia, o których mowa w ust. 3, są organizowane w terminie wskazanym przez dyrektora. Do ich przeprowadzenia można zaangażować osoby spoza szkoły - specjalizujących się w danej dziedzinie.
  5. Zakres dodatkowych szkoleń ustalany jest na podstawie wyników diagnozy potrzeb pracowników, w tym zakresie, którą przeprowadza się do dnia 15 września każdego nowego roku szkolnego.
  6. Osoba, o której mowa w ust. 1, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich oraz odbiera           od     każdego          zatrudnionego pracownika     oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w szkole. Wzór oświadczenia pracownika został określony w załączniku Nr 2 do niniejszej procedury.
  7. Pracownicy nowo zatrudnieni w szkole są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 4.
  • 18.
  1. Oświadczenia pracowników szkoły przechowywane są w ich aktach osobowych
  2. Potwierdzeniem odbycia szkolenia na temat stosowania Standardów Ochrony Małoletnich jest protokół rady pedagogicznej i lista obecności.
  3. Każda inna forma doskonalenia jest potwierdzona listą obecności uczestników lub zaświadczeniem o uczestnictwie - w przypadku szkolenia indywidualnego.

ROZDZIAŁ 7

ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM/OPIEKUNOM PRAWNYM IMAŁOLETNIM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

  • 19.
  1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest ogólnodostępny dla personelu Szkoły, uczniów oraz ich rodziców/opiekunów.
  2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Szkoły, dostępny w sekretariacie szkoły, bibliotece szkolnej, gabinecie pedagoga i psychologa szkolnego oraz w pokoju nauczycielskim.
  3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z rodzicami/opiekunami w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).
  4. Wychowawca daje rodzicowi/opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami. Rodzic/opiekun w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli takie się pojawią, nauczyciel przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizację Standardów. Oświadczenie stanowi załącznik nr 7 do niniejszych Standardów.
  5. Wychowawcy na lekcji wychowawczej mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

ROZDZIAŁ 8

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH MAŁOLETNIEMU I UDZIELENIE MU WSPARCIA. SPOSÓB DOKUMENTOWANIA I ZASADY PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO.

  • 20.
  1. Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest odpowiedzialny dyrektor szkoły.
  2. Za udzielenie wsparcia małoletniemu jest odpowiedzialny pracownik lub zespół wyznaczony przez dyrektora zgodnie z obowiązującymi procedurami podejmowania interwencji.
  3. Po wpłynięciu zgłoszenia o zdarzeniu zagrażającym małoletniemu zakładana jest przez pedagoga szkolnego teczka akt sprawy małoletniego, w której zamieszcza się informacje na temat wszelkich podjętych działań w tej sprawie.Teczka akt sprawy małoletniego do czasu zakończenia sprawy jest przechowywana w sekretariacie szkoły i jest należycie chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych.
  4. Każdy ujawniony lub zgłoszony incydent lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego, na temat którego szkoła posiada wiedzę, zostaje odnotowany w księdze zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, której wzór stanowi Załącznik nr 8 do niniejszej procedury.
  5. Księdze zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu nadaje się kategorię archiwalną zgodnie z przepisami odrębnymi. Kategorię tą należy uwzględnić w Jednolitym Rzeczowym Wykazie Akt, przyjętym odrębnym zarządzeniem dyrektora.

ROZDZIAŁ 9

WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE.

  • 21.
  1. Dzieci mają prawo do przebywania w bezpiecznym środowisku.
  2. Dzieci mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania określonych w statucie szkoły.
  3. Nauczyciele i personel chronią dzieci i zapewniają im bezpieczeństwo.
  4. Dzieci uznają prawo innych dzieci do odmienności ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie naruszają praw innych dzieci – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
  5. Zachowanie i postępowanie dzieci wobec kolegów/innych osób nie narusza ich poczucia godności osobistej.
  6. Kontakty między dziećmi cechuje zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; wolny od wulgaryzmów język.
  7. Dzieci akceptują i szanują siebie nawzajem.
  8. Dzieci okazują zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferują im pomoc. Nie kpią, nie szydzą z ich słabości, nie wyśmiewają ich, nie krytykują.
  9. W kontaktach między sobą dzieci nie zachowują się prowokacyjnie i konkurencyjnie. Nie mają poczucia zagrożenia i nie odczuwają wrogości ze strony kolegów/koleżanek.
  10. Dzieci mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
  11. Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród dzieci nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiona. Dzieci nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy wobec swoich koleżanek i kolegów.
  12. Jeśli dziecko jest świadkiem stosowania przez inne dziecko jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np: pomaga ofierze, chroni ją, szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej.
  13. Wszystkie dzieci znają obowiązujące w szkole procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu innych dzieci, gdzie i do kogo dorosłego mogą się w szkole zwrócić o pomoc.
  14. Jeśli dziecko stało się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w szkole pomoc, zgodnie z obowiązującymi procedurami.
  • 22.

Niedozwolone zachowania dzieci w szkole

 

  1. Stosowanie agresji i przemocy wobec dzieci/innych osób:
  • agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:
    1. bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie;
    2. wymuszenia;
    3. nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;
    4. fizyczne zaczepki;
    5. zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;
    6. rzucanie w kogoś przedmiotami;
  • agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.:
  1. obelgi, wyzwiska;
  2. wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary;
  3. bezpośrednie obrażenia ofiary;
  4. plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary;
  5. groźby;

                  3)   agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:

  1. poniżanie;
  2. wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;
  3. pisanie/rysowanie na ścianach, ławkach;
  4. wulgarne gesty;
  5. niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary;
  6. straszenie;
  7. szantażowanie.
  8. Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w szkole, np. rzucanie kamieniami, przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów.
  9. Nieuzasadnione, bez zgody nauczyciela opuszczanie sali. Wyjście bez zezwolenia poza teren budynku szkoły.
  10. Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw organizowanych w szkole. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.
  11. Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek, wyjść poza teren szkoły, wyjść na teren miasteczka ruchu drogowego.
  12. Niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w szkole.
  13. Używanie wulgaryzmów w szkole.
  14. Celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności szkoły.
  15. Kradzież/ przywłaszczenie własności kolegów/koleżanek lub innych osób oraz własności szkoły.
  16. Wyłudzanie rzeczy od kolegów/koleżanek w szkole.
  17. Wysługiwanie się kolegami/koleżankami w zamian za korzyści materialne.
  18. Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami. Udział w bójce.
  19. Szykanowanie kolegów/koleżanek lub innych osób w szkole z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.
  20. Niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów (bicie, wyzywanie, dokuczanie).
  21. Aroganckie/niegrzeczne zachowanie wobec kolegów/koleżanek, wulgaryzmy. Kłamanie, oszukiwanie kolegów/ innych osób w szkole.

 

ROZDZIAŁ 10

ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET. PROCEDURY OCHRONY UCZNIÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE

  • 23.
  1. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
  2. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Szkole Podstawowej w Parzynowie:
  • Szkoła zapewnia personelowi i uczniom możliwość korzystania z Internetu w czasie trwania zajęć oraz poza nimi
  • sieć szkolna jest monitorowania.
  • sieć szkolna jest zabezpieczona zgodnie z obowiązującymi Standardami Ochrony Małoletnich. Za zabezpieczenie odpowiada osoba wyznaczona przez Dyrektora. Do zadań tej osoby należy między innymi:
    1. zabezpieczenie sieci szkolnej przed niebezpiecznymi treściami,
    2. instalacja oraz aktualizacja oprogramowania,
    3. przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację o uczniu, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje Dyrektorowi, który aranżuje dla ucznia rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze interwencji;
  • w przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Szkoły, ma on obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik Szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas zajęć;
  • w ramach godzin wychowawczych przeprowadza się z uczniami warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu (przynajmniej raz w roku szkolnym);
  • Szkoła ma obowiązek zapewnienia materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.

ROZDZIAŁ 11

ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA UCZNIA PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA

  • 24.
  1. W przypadku zastosowania procedury interwencji, dyrektor zwołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: wychowawca, pedagog szkolny/psycholog, dyrektor, inny pracownik mający wiedzę nt. krzywdzenia dziecka, przedstawiciel policji lub/i ośrodka pomocy społecznej lub/i powiatowego centrum pomocy rodzinie lub/i kuratora społecznego.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan wsparcia dziecka. Plan wsparcia zawiera:
    • w razie potrzeby przekazanie opiekunowi niekrzywdzącemu możliwości w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa (np. propozycja umieszczenia w placówkach całodobowych),
    • wsparcie, jakie szkoła zaoferuje dziecku (adekwatnie do potrzeby np. pomoc psychologiczną na terenie szkoły, zajęcia specjalistyczne),
    • zaoferowania dziecku i jego rodzinie pomocy specjalistycznej (psychologiczna, prawna, medyczna) poza placówką.
  3. Plan pomocy dziecku jest przedstawiony opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  4. W przypadku przemocy rówieśniczej plan naprawczy oraz plan pomocy zawierają dodatkowo:
    • analizę sytuacji przemocowej,
    • określenie pozycji dziecka w grupie,
    • rozpoznanie potrzeb dziecka i jego mocnych stron,
    • poznanie sytuacji rodzinnej dziecka.
  5. Grupa może poszerzyć się do większej liczby specjalistów w zależności od doznanej krzywdy.

ROZDZIAŁ 12

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU UCZNIA

  • 25.

Pracownicy Szkoły uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku ucznia.

  • 26.
  1. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  2. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  3. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
  • 27.
  1. Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna ucznia.
  2. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy ucznia oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach promocyjnych.

ROZDZIAŁ 13

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO

  • 28.

Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):

  1. Pracownik Szkoły ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  2. Dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym

(policja, sąd, Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Zespół Interdyscyplinarny d/s Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie) na podstawie odrębnych przepisów.

  • 29.

Pracownik Szkoły może wykorzystać informacje o uczniu w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację ucznia.

  • 30.
  1. Pracownik Szkoły nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego opiekunie.
  2. Pracownik Szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Szkoły podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.
  3. Pracownik Szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik Szkoły jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  • 31.
  1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia Szkoły. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje Dyrektor.
  2. Dyrektor Szkoły, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie 1, poleca pracownikowi sekretariatu przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie Szkoły uczniów.

ROZDZIAŁ 12

ZAPISY KOŃCOWE

  • 32.
  1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej, jak również poinformowanie rodziców uczniów za pośrednictwem dziennika elektronicznego.

Dokumentacja funkcjonująca w Szkole Podstawowej w Parzynowie współtworząca Standardy ochrony małoletnich:

  1. Statut Szkoły;
  2. Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
  3. Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych.


 

Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Parzynowie

 

.........................................................................

miejscowość, data

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI I ZOBOWIĄZANIU DO PRZESTRZEGANIA

PODSTAWOWYCH ZASAD OCHRONY MAŁOLETNICH

Ja, ..........................................................................................................................................

nr PESEL...................................................................................

oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

.........................................................................

Podpis


 

Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Parzynowie

 

.........................................................................

miejscowość, data

OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI I PRZESTRZEGANIU ZASAD ZAWARTYCH

W STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH

W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PARZYNOWIE

Ja, .......................................................................................................................................... nr PESEL...................................................................................

oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi w Szkole Podstawowej w Parzynowie oraz deklaruję, że będę ich przestrzegać.

..........................................................................

Podpis


 

Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Parzynowie

 

KARTA INTERWENCJI OBOWIĄZUJĄCA

W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PARZYNOWIE

21

 

Zawiadomienie policji

Zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa

Forma podjętej interwencji

Wniosek o wgląd w sytuację rodziny Inny rodzaj interwencji. Jaki?

Dane dotyczące interwencji

(nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji

 

Wyniki interwencji: działania

organów sprawiedliwości, działania szkoły, działania rodziców

Data

Działanie

 

 


 

Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Parzynowie

 

NIEBIESKA KARTA - PROCEDURY REALIZACJI

W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PARZYNOWIE

Procedura "Niebieskie Karty" - przeciwdziałanie przemocy w rodzinie

  1. Przemoc w rodzinie to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą”.
  2. Od 28.09.2023 obowiązują przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 poz. 1870).
  3. Typy przemocy w rodzinie:
    • przemoc fizyczna;
    • przemoc emocjonalna;
    • zaniedbywanie;
    • wykorzystanie seksualne;
    • małoletni świadkiem przemocy.
  4. Procedura „Niebieskie Karty” nakłada na szkołę określone zadania w przypadku uzasadnionego podejrzenia o stosowanie wobec ucznia przemocy domowej, jeżeli np. uczeń: ma ślady przemocy fizycznej – ślady uderzeń, oparzeń, siniaki, rany, często zdarzające się opuchlizny, złamania, zwichnięcia itd.
  5. Ma ślady przemocy psychicznej – moczenie, nadmierna potliwość, bóle, zaburzenia mowy związane z napięciem nerwowym itd., Przejawia trudności w nawiązywaniu kontaktu, ma niską samoocenę, wycofanie, lęki, depresję, płaczliwość, zachowania destrukcyjne, agresję, apatię, nieufność, uzależnianie się od innych, zastraszenie, unikanie rozmów itd.
  6. Ma brudny strój, nieodpowiedni do pory roku, rozwój, wzrost i wagę nieadekwatne do wieku, nie korzysta z pomocy lekarza mimo przewlekłej choroby itd.
  7. Karta stanowi ważny element w walce z przemocą w rodzinie, ponieważ dokumentuje sytuacje pokrzywdzonego ucznia i stanowi dowód w postępowaniu przygotowawczym i ewentualnej sprawie karnej o znęcanie się.
  8. Rozpoznanie przemocy w rodzinie i wypełnienie „Niebieskie Karty” to początek procesu wspierania ofiary przemocy.
  9. odejmowanie interwencji wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywające się na podstawie procedury „Niebieskie karty” nie wymaga zgody ucznia dotkniętego przemocą.
  10. Wszczęcie procedury na terenie szkoły następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska karta”– A, w obecności ucznia, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie. Wszczynając procedurę, podejmuje się działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa takiemu uczniowi.

REALIZACJA PROCEDURY „NIEBIESKIE KARTY”
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PARZYNOWIE

 

  1. „Niebieskie Karty” zakłada nauczyciel, który stwierdza, że w rodzinie ucznia dochodzi do przemocy (decyzję o założeniu „Niebieskie Karty” warto podjąć po konsultacjach oraz w porozumieniu z zespołem wychowawczym).
  2. Wszczęcie procedury następuje poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta –

A”w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.

  1. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec niepełnoletniego ucznia, czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.
  2. Jeżeli osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania z udziałem ucznia przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej.
  3. Działania z udziałem ucznia, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności pedagoga szkolnego lub psychologa.
  4. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przekazuje się formularz „Niebieska Karta –B”.
  5. W przypadku, gdy przemoc w rodzinie dotyczy niepełnoletniego ucznia, formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła podejrzenie stosowania przemocy w rodzinie (formularza „Niebieska Karta – B” nie przekazuje się osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie).
  6. Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego.


 

Załączniki  do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r.

…………………………………….. miejscowość, data

Szkoła Podstawowa w Parzynowie

63-507  Kobyla Góra, Parzynów 7

„NIEBIESKAKARTA–A”

W ZWIĄZKU Z POWZIĘCIEM UZASADNIONEGO PODEJRZENIA STOSOWANIA PRZEMOCY DOMOWEJ LUB W WYNIKU ZGŁOSZENIA PRZEZ ŚWIADKA PRZEMOCY DOMOWEJ USTALA SIĘ, CO NASTĘPUJE:

  1. DANE OSOBY/OSÓB DOZNAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ

Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj relacji z osobą stosującą przemoc domową (np. żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść)

Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierająca

Tabelę I

  1. LICZBA MAŁOLETNICH W ŚRODOWISKU DOMOWYM, W KTÓRYM

PODEJRZEWA SIĘ STOSOWANIE PRZEMOCY DOMOWEJ………………………

  • DANE OSOBY/OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ

Dane

Osoba 1 stosująca przemoc domową

Osoba 2 stosująca przemoc domową

Imię i nazwisko

 

 

Imiona rodziców

 

 

Wiek

 

 

PESEL2)

 

 

Adres miejsca zamieszkania:

Kod pocztowy

 

 

Miejscowość

 

 

Gmina

 

 

Województwo

 

 

Ulica

 

 

Nr domu/nr lokalu

 

 

Telefon lub adres e-mail

 

 

Adres miejsca pobytu (jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania):

Kod pocztowy

 

 

Miejscowość

 

 

Gmina

 

 

Województwo

 

 

Ulica

 

 

Nr domu/nr lokalu

 

 

Sytuacja zawodowa,     w tym nazwa i adres miejsca pracy

 

 

Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj relacji z osobą doznającą przemocy domowej:

(np. żona, była żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść)1)

 

  1. CZY OSOBA STOSUJĄCA PRZEMOC DOMOWĄ ZACHOWYWAŁA SIĘ W NASTĘPUJĄCY SPOSÓB (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

Osoby/formy przemocy domowej

Osoba 1 stosująca przemoc

Osoba 2 stosująca przemoc

wobec

Osoby 1

doznającej przemocy

wobec

Osoby 2

doznającej przemocy

wobec

Osoby 3

doznającej przemocy

wobec

Osoby 1

doznającej przemocy

wobec

Osoby 2

doznającej przemocy

wobec

Osoby 3

doznającej przemocy

Przemoc fizyczna3)

bicie, szarpanie, kopanie, duszenie, popychanie, obezwładnianie i inne

(wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

 

Przemoc psychiczna3) izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie, grożenie, krytykowanie, poniżanie i inne

(wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

Przemoc seksualna3) zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych i inne (wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

Przemoc ekonomiczna3) niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek,

niezaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych oraz ich sprzedawanie i inne (wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej3) wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęcia lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają, i inne (wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

Inne3) zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych

potrzeb biologicznych, psychicznych i innych,

niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne

(wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

  1. CZY OSOBA DOZNAJĄCA PRZEMOCY DOMOWEJ ODNIOSŁA USZKODZENIA

1)

CIAŁA? (TAK/NIE)

Osoba 1 doznająca przemocy

Osoba 2 doznająca przemocy

Osoba 3 doznająca przemocy

 

 

 

Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierającą Tabelę V

  1. CZY W ŚRODOWISKU DOMOWYM BYŁA W PRZESZŁOŚCI REALIZOWANA

PROCEDURA „NIEBIESKIE KARTY”? (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

 

tak (kiedy? ........................ gdzie? …….

 

nie

 

nie ustalono

  • CZY W ŚRODOWISKU DOMOWYM AKTUALNIE JEST REALIZOWANA

PROCEDURA „NIEBIESKIE KARTY”? (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

  • CZY OSOBA STOSUJĄCA PRZEMOC DOMOWĄ POSIADA BROŃ PALNĄ?

(zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

  1. CZY OSOBA DOZNAJĄCA PRZEMOCY DOMOWEJ CZUJE SIĘ BEZPIECZNIE?

1)

(TAK/NIE)

Osoba 1 doznająca przemocy

Osoba 2 doznająca przemocy

Osoba 3 doznająca przemocy

 

 

 

Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierającą Tabelę IX

  1. ŚWIADKOWIE STOSOWANIA PRZEMOCY DOMOWEJ

(zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

 

Dane

Świadek 1

Świadek 2

 

Świadek 3

Imię i nazwisko

 

 

 

 

Wiek

 

 

 

 

Adres miejsca zamieszkania:

 

Kod pocztowy

 

 

 

 

Miejscowość

 

 

 

 

Gmina

 

 

 

 

Województwo

 

 

 

 

Ulica

 

 

 

 

Nr domu/nr lokalu

 

 

 

 

Telefon lub adres e-mail

 

 

 

 

Stosunek świadka do osób, wobec których są podejmowane działania w ramach procedury

„Niebieskie Karty” (np. członek rodziny, osoba obca)1)

 

 

 

 

 

 

  1. DZIAŁANIA INTERWENCYJNE PODJĘTE WOBEC OSOBY STOSUJĄCEJ PRZEMOC DOMOWĄ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

Działanie

Osoba 1

stosująca przemoc

Osoba 2

stosująca przemoc

Badanie na zawartość alkoholu ( wynik)

 

 

Doprowadzenie do wytrzeźwienia

 

 

Doprowadzenie do policyjnego pomieszczenia dla osób zatrzymanych

na podstawie art. 15a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.)

 

 

na podstawie art. 244 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1375,z

późn. zm.)

 

 

Zatrzymanie w izbie zatrzymań jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej

Powiadomienie organów ścigania

 

 

Wydanie nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia

 

 

Wydanie zakazu zbliżania się do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia

 

 

Zakaz zbliżania się osoby stosującej przemoc domową do osoby dotkniętej taką przemocą na

określoną w metrach odległość

 

 

Zakaz kontaktowania się z osobą dotkniętą przemocą domową

 

 

Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc na terenie szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej i artystycznej, do których uczęszcza osoba dotknięta przemocą domową

 

 

Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc w miejscach pracy osoby doznającej przemocy domowej

 

 

Zawiadomienie komórki organizacyjnej Policji, właściwej w spawach wydawania pozwolenia na broń, o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty”

 

 

Odebranie broni palnej, amunicji oraz dokumentów potwierdzających legalność posiadania broni

 

 

Poinformowanie o prawnokarnych konsekwencjach stosowania przemocy domowej

 

 

Inne (wymień jakie?)

 

 

  • DZIAŁANIA INTERWENCYJNE PODJĘTE WOBEC OSOBY DOZNAJĄCEJ PRZEMOCY DOMOWEJ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

Działanie

Osoba 1

Osoba 2

Osoba 3

 

doznająca

doznająca

doznająca

 

przemocy

przemocy

przemocy

Udzielono pomocy ambulatoryjnej

 

 

 

Przyjęto na leczenie szpitalne

 

 

 

Wydano zaświadczenie o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała

 

 

 

Zapewniono schronienie w placówce całodobowej

 

 

 

Zabezpieczono małoletniego w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia

 

 

 

Powiadomiono sąd rodzinny o sytuacji małoletniego

 

 

 

Przekazanie formularza „Niebieska Karta – B”

 

 

 

Inne (wymień jakie?)

 

 

 

 

 

  • DODATKOWE INFORMACJE

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

XIV. WSZCZĘCIE PROCEDURY „NIEBIESKIE KARTY” NASTĄPIŁO PRZEZ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

Pracownika socjalnego jednostki organizacyjnej pomocy społecznej

 

Funkcjonariusza Policji

 

Żołnierza Żandarmerii Wojskowej

 

Pracownika socjalnego specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej

 

Asystenta rodziny

 

Nauczyciela

 

Osobę wykonującą zawód medyczny, w tym lekarza, pielęgniarkę, położną lub ratownika medycznego

 

Przedstawiciela gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych

 

Pedagoga, psychologa lub terapeutę, będących przedstawicielami podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej

 

........................................................................................................................................................

imię i nazwisko oraz czytelny podpis osoby wypełniającej formularz „Niebieska Karta – A”

………………………………..……………………………………………………………

(data wpływu formularza, podpis członka Zespołu Interdyscyplinarnego)

1)

wpisać właściwe

2)

numer PESEL wpisuje się, o ile danej osobie numer taki został nadany. W przypadku braku numeru PESEL jest konieczne podanie innych danych identyfikujących osobę

3)

podkreślić rodzaje zachowań

 

“NIEBIESKA KARTA – B”

INFORMACJA DLA OSÓB DOZNAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ CO TO JEST PROCEDURA „NIEBIESKIE KARTY”?

 

Są to różne działania podejmowane w sytuacji podejrzenia lub stwierdzenia stosowania przemocy domowej na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Celem procedury „Niebieskie Karty” jest zatrzymanie przemocy domowej i udzielenie pomocy i wsparcia Tobie i Twoim najbliższym. Na skutek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” informacja dotycząca Twojej sytuacji zostanie przekazana do grupy diagnostyczno-pomocowej. Więcej informacji na temat dalszych działań uzyskasz podczas spotkania z członkami tej grupy, na które zostaniesz zaproszona/(y). W trakcie procedury członkowie grupy będą kontaktować się także z osobą, która przemoc stosuje.

CO TO JEST PRZEMOC DOMOWA?

Przemoc domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:

  1. narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
  2. naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
  3. powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienia lub krzywdę,
  4. ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
  5. istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

KTO MOŻE BYĆ OSOBĄ DOZNAJĄCĄ PRZEMOCY DOMOWEJ?

  1. małżonek, także w przypadku, gdy małżeństwo ustało lub zostało unieważnione, oraz jego wstępni (np. rodzice, dziadkowie, pradziadkowie), zstępni (np. dzieci, wnuki, prawnuki), rodzeństwo i ich małżonkowie,
  2. wstępni i zstępni oraz ich małżonkowie,
  3. rodzeństwo oraz ich wstępni, zstępni i ich małżonkowie,
  4. osoba pozostająca w stosunku przysposobienia i jej małżonek oraz ich wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie,
  5. osoba pozostająca obecnie lub w przeszłości we wspólnym pożyciu oraz jej wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie,
  6. osoba wspólnie zamieszkująca i gospodarująca oraz jej wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowi
  7. osoba pozostająca obecnie lub w przeszłości w trwałej relacji uczuciowej lub fizycznej niezależnie od wspólnego zamieszkiwania i gospodarowania,
  8. małoletni.

NAJCZĘSTSZE FORMY PRZEMOCY DOMOWEJ:

Przemoc fizyczna: bicie, szarpanie, kopanie, duszenie, popychanie, obezwładnianie i inne.

Przemoc psychiczna: izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie, grożenie, krytykowanie, poniżanie i inne.

Przemoc seksualna: zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych i inne.

Przemoc ekonomiczna: niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek, niezaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie i inne.

Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej: wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęcia lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają i inne.

Inny rodzaj zachowań: zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne.

WAŻNE

Prawo zabrania stosowania przemocy i krzywdzenia swoich bliskich. Jeżeli Ty lub ktoś z Twoich bliskich jest osobą doznającą przemocy domowej, nie wstydź się prosić o pomoc. Wezwij Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112. Prawo stoi po Twojej stronie!

Masz prawo do złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa z użyciem przemocy domowej do Prokuratury, Policji lub Żandarmerii Wojskowej.

Możesz także zwrócić się po pomoc do podmiotów i organizacji realizujących działania na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej. Pomogą Ci:

  • Ośrodki pomocy społecznej – w sprawach socjalnych, bytowych i prawnych.
  • Powiatowe centra pomocy rodzinie – w zakresie prawnym, socjalnym, terapeutycznym lub udzielą informacji na temat instytucji lokalnie działających w tym zakresie w Twojej miejscowości.
  • Ośrodki interwencji kryzysowej i Ośrodki wsparcia – zapewniając schronienie Tobie i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, udzielą Ci pomocy i wsparcia

w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej, a także opracują plan pomocy.

  • Specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej – zapewniając bezpłatne całodobowe schronienie Tobie i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, oraz udzielą Ci kompleksowej, specjalistycznej pomocy w zakresie interwencyjnym, terapeutyczno-wspomagającym oraz potrzeb bytowych.
  • Okręgowe ośrodki i lokalne punkty działające w ramach Sieci Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem – zapewniając profesjonalną, kompleksową i bezpłatną pomoc prawną, psychologiczną, psychoterapeutyczną i materialną.
  • Sądy opiekuńcze – w sprawach opiekuńczych i alimentacyjnych.
  • Placówki ochrony zdrowia – np. uzyskać zaświadczenie lekarskie o doznanych obrażeniach.
  • Komisje rozwiązywania problemów alkoholowych – podejmując działania wobec osoby nadużywającej alkoholu.
  • Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej – w zakresie uzyskania pomocy prawnej.

WYKAZ PLACÓWEK FUNKCJONUJĄCYCH NA TWOIM TERENIE, UDZIELAJĄCYCH POMOCY I WSPARCIA OSOBOM DOZNAJĄCYM PRZEMOCY DOMOWEJ

Lp.

Nazwa

instytucji/organizacji

Adres

instytucji/organizacji

Telefon

Adres e-mail

1

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Kobyla Góra

 

63-507 Kobyla Góra, Marcinkowa 1

62 7316306

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2

Komendy Powiatowej Policji w Ostrzeszowie

63-500 Ostrzeszów

ul. Zamkowa 27

 

47 77 57 200

 

3

Posterunek Policji w Kobylej Górze

63-507 Kobyla Góra, ul. Plac Wiosny Ludów 2

47 77 57 340

 

 

 

 

 

 

 

MOŻESZ ZADZWONIĆ DO:

  • Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia" 800 12 00 02

                                                                                                 

    (linia całodobowa i bezpłatna), w poniedziałki w godz. 18:00 –22:00                         można rozmawiać z konsultantem

w języku angielskim, a we wtorki w godz. 18:00–22:00 w języku rosyjskim.

  • Dyżur prawny tel. (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach

       17:00 –21:00) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 18:00                                                                               –22:00).

 

  • Poradnia e-mailowa: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Członkowie rodzin z problemem przemocy i problemem alkoholowym mogą skonsultować się także przez SKYPE: pogotowie.niebieska.linia ze specjalistą z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie – konsultanci posługują się językiem migowym.
  • Ogólnokrajowej Linii Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900 przez całą dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym.
  • Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226 (linia

bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 9:30 do 15:30,  od godz. 15:30      do 9:30 włączony jest automat)

 

 

                                                                                                Załącznik   nr                                                                                                       5          do                                                                                               Standardów

Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Parzynowie

MONITORING STANDARDÓW ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W PARZYNOWIE

Lp.

Odpowiedz na poniższe pytania

Tak

Nie

1.

Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich” w Szkole Podstawowej w Parzynowie?

 

 

2.

Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndromy krzywdzonego ucznia?

 

 

3.

Czy wiesz w jaki sposób zareagować na symptomy krzywdzenia ucznia?

 

 

4.

Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz w pozostałych regulaminach i procedurach przez innego pracownika?

 

 

 

Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi

 

 

5.

w Szkole „Standardami Ochrony Małoletnich”? (Jeżeli tak, opisz je w tabeli poniżej)

 

 

 

Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane

 

 

6.

jako trudne lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych powodów?

 

 

 

JEŚLI NA KTÓREŚ Z PYTAŃ W ANKIECIE MONITORING STANDARTÓW

ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK

NAPISZ: Jakie zasady zostały naruszone?

NAPISZ: Jakie działania podjąłeś?

NAPISZ: Czy masz jakieś sugestie lub propozycję poprawy obowiązujących standardów?

 

Załącznik nr 7 do Standardów Ochrony

Małoletnich w Szkole Podstawowej w Parzynowie

 

MONITORING STANDARDÓW ANKIETA DLA UCZNIÓW

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W PARZYNOWIE

Lp.

Odpowiedz na poniższe pytania

Tak

Nie

1.

Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole?

 

 

2.

Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc?

 

 

3.

Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy?

 

 

 

Czy byłaś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś innego?

 

 

4.

 (Jeżeli tak, opisz poniżej tabeli jak zareagowałeś/zareagowałaś?)

 

 

5.

Czy w Twojej klasie istnieje problem przemocy lub agresji?

 

 

 

 

 

 

 

 

.........................................................................

miejscowość, data


 

Załącznik nr 8 do Standardów Ochrony

Małoletnich w Szkole Podstawowej w Parzynowie

 

OŚWIADCZENIE OPIEKUNA MAŁOLETNIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ Z

OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH W SZKOLE

PODSTAWOWEJ W PARZYNOWIE

Ja, .............................................................................................................................................

oświadczam, że zapoznałam/em się ze „Standardami Ochrony Małoletnich” stosowanymi w Szkole Podstawowej w Parzynowie.

.........................................................................

Podpis

 

 

 

Załącznik nr 9  do Standardów Ochrony

Małoletnich w Szkole Podstawowej w Parzynowie

 

KSIĘGA ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO

Lp.

Opis zdarzenia

Podjęte czynności

Czy miała miejsce interwencja organów zewnętrznych (policji prokuratury).

Opis podjętych przez organy zewnętrzne czynności

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4